ESCACS

 

  • EAquest passat  dimecres 11 de febrer d’aquest 2015, a proposta del diputat socialista, Pablo Martín  Peré, es va aprobar per unanimitat implantar l’escacs a les escoles en horari lectiu. Així l’actual Congrès de les espanyes opta per potenciar aquest joc Intel·lectual al disseny curricular.

La proposta ha tingut 8 punts forts:

  1. Millora la Memòria i la Concentració
  2. Eleva el Quocient Intel·lectual
  3. Ensenya Responsabilitat i Humilitat
  4. Exercita els 2 Costats Cerebrals
  5. Millora la Creativitat
  6. Democràtic i Solidari
  7. Facilita l’aparició de Nens amb Altes Capacitats
  8. És molt Barat

Anem a comnetar una mica aquests 8 punts:

  • 1.- Millora la Memòria i la Concentració:

Sabem que les Llengües i la Matemàtica (que no deixa de ser un altra llenguatge) ajuden al rendiment dels alumnes… els rusos que des temps immemorials ja tenen l’escacs com una asignatura quotidiana també consideren que l’escacs millora la memoria i la concentració… aspectos bastant coixos en la pedagogía actual als nostres centres escolars.

El mateix diputat citat abans, Pablo Martín, va explicar davant el Congrès de Diputats: “diferentes estudios han acreditado que el ajedrez introducido a temprana edad puede mejorar la capacidad de concentración de los menores”

Modernament  l’escacs també s’ha començar a utilizar pels alumnes amb TDA, amb hiperactivitat o no, el que coneixem com TDAH… Tractament Déficit d’Atenció i Hiperactivitat.

Alguns dels meus amics en coneixen 1 de no diagnosticat que és una enciclopèdia del que pot aconseguir 1 TDAH cultivat.

El diputat també va insistir en les capacitats memorístiques que desenvolupa l’escacs. Hi ha dades actuals que ajuda a prevenir, i fins i tot retarda l’aparició de la malaltia d’Alzeimer… que tants disgustos porta a les famílies. També s’ha començat a implantar en tallers amb persones pacients en malalties mentals.

El que sí queda clar, en diferents estudis fets als Estats Units, on són molt amics de fer estudis per qualsevol tema, així al 1985 un estudi va demostrar que els alumnes que practicaven escacs amb regularitat milloraven i destacaven per la seva memoria en totes les asignatures, al mateix temps que milloraven en els moviments de les fitxes.

Un altra experiment fet a Pensilvània va demostrar que els alumnes que practicaven escacs milloraven la memòria i les habilitats verbals.

  • 2.- Eleva el Quocient Intel·lectual

    Recordem que l’intel·lectual del 98, l’Unamuno va dir:  «el ajedrez procura una suerte de inteligencia que sirve sirve únicamente para jugar al ajedrez»… però ja sabem que ell era escriptor i pesimista, va viure una época molt tristoia i ell s’hi capficava molt, Unamuno va comprobar que els que practicavem amb asiduïtat cada vegada jugaven millor… però no tenia les eines per  avaluar el quocient Intel·lectual.

    Hi han un grapat d’estudis sobre l’escacs i el QI, per això queda clar la relació positiva entre l’escacs i el QI.

    A la universitat de la Laguna (Tenerife-Canàries) van fer un estudi i a la memoria podem llegir:  “evidencia que el ajedrez mejora las capacidades cognitivas, moldea la capacidad de afrontamiento y resolución de problemas e, incluso, influye en el desarrollo sociopersonal de los niños y adolescentes que lo practican”.

A Venezuela, 1 estudi fet amb una mostra de 4.000 estudiants, es va poder comprobar que després de 4 mesos practicant escacs el QI dels alimnes havia millorat.

Els que dominen una mica la llengua del Shakespeare, poden llegar aquest article del dr.   Peter Dauvergne de la Universitat de Sidney.

http://www.auschess.org.au/articles/chessmind.htm

Pels que no es manegen gaire amb el Shakespeare us faig un abstrat: l’article diu que l’escacs millora la capacitat per a resoldre problemas, així com millora les habilitats lectores, de llenguatge, matemàtiques i memorístiques en general. Facilita un pensament creatiu i original. Els alumnes aprenen a premdre decisions + precises i ràpides sota pressió. En general milloren les seves notes en els controls (no es posen tant nervioso davant un control). i el millor tot l’esmentat, és independent del seu sexe i nivell sòcio- econòmic.

 aquest nen manifesta el síndrome de Asperger (autista) però juga a escacs molt bé.

[podeu ampliar llegint: http://radiofeyalegrianoticias.net/?p=69203]

  • 3.- Ensenya Responsabilitat i Humilitat

Només cal recordar que l’escacs té unes normes que semblen senzilles… però cada jugada té una responsabilitat, unes conseqüències… i jugant es veu des del primer dia.

Per això és bo aprendre a veure què passa amb els diferents moviments… aquí no hi ha daus i no cal esperar la sort de l’atzar.

Aquí no podem dir que la culpa d’haver perdut una partida és de l’àrbitre. Qui fa una errada, ja està llest i a per una altra partida.

Però no oblidem que l’escacs també ens ajuda a pensar i cercar solucions per a poder seguir lluitant… com en la vida real.

Aquestes mateixes característiques del joc d’escacs el converteixen en una perfecta cura d’humilitat. De les derrotes, contra qualsevol contrincant (fins i tot d’algun que abans consideraven poc afortunat Intel·lectualment) ens hem de culpar a nosaltres mateixos i no podem culpar a ningú del desastre al tauler.

Aquí no val fer-se el “milhomes” perquè les fitxes i el tauler ja s’encarreguen de fer-nos veure la realitat, són el veritable i imparcial jutge de les nostres jugades.

Posem un exemple pels novells: la jugada del pastor

  • 4.- Exercita els 2 Costats Cerebrals

Uns investigadors alemanys van demostrar que tant els aprenents com els grans Mestres, quan analitzen una jugada o rumien una posició i les seves repercusions al moure una peça, fan treballar els 2 hemisferis del cervell.

Podeu trobar + informació a : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21038986

Fins i tot el prestigiós diari, «The New York Times» va publicar aquesta notícia.

Ocho razones por las que el ajedrez merece ser una asignatura

Sembla ser que aquest resultat científic va sorprendre al propis investigadors, pensaven que el costat Esquerra, que és on hi ha procesos de lógica, analítica, racionalitat.. seria el + utilitzat.

Els estudis van demostrar que cada persona, per poder resoldre el + ràpid posible les dificultats que es van presentant, aprofitem tots els recursos disponibles, aprofitem qualsevol neurona estigui on estigui.

 Aquesta nina de Naranjo, es diu María Rodríguez, té 23 anys, és la campiona nacional  (a  Costa Rica) d’Escacs, i sols fa 8 anys que es dedica a competir.

http://www.nacion.com/deportes/otros-deportes/brazadas-neuronas-gesto-monarca-ajedrez_0_1443655674.HTML

  • 5 .- Millora la Creativitat

Sabem que l’hemisferi dret del cervell és el responsable de la creativitat, i per tant ha de formar part en la resolución de les jugades i problemas d’escacs.

En general  els Mestres i professors consideren que l’escacs, l’esport predilecte de Bobby Fischer pensen que l’escacs està molt vinculat a les matemàtiques… però tot i que això és cert, també hi ha una part important en la creativitat, l’escacs té una part artística imprescindible per a poder guanyar.

Per això modernament es parla d’escaquistes + cinetífics i d’altres escaquistes + creatius. Podem veure com moltes vegades hi ha jugadors que troben solucions increíbles als problemas plantejats al tauler d’escacs.

Els que gaudeixen de partides creatives han de cercar jugades de: Mikhaík Tal, Bronstein i Shirov que són immillorables exemples de creativitat sobre el tauler.

http://www.ajedrezdeataque.com/04%20Articulos/01%20Tal/Tahl.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/David_Bronstein

http://es.wikipedia.org/wiki/Alex%C3%A9i_Sh%C3%ADrov

aquí el veiem jugant contra l’actual campió del món quan encara era un valor ascendent.

Pels experts,

BéDe todos los

Bé, retornant a la creativitat, hi ha diversos estudis que ho avalen, en especial un del Dr. Robert Ferguson:

http://www.championshipchess.net/Benefits/smart.HTML

Pels que tenim petits problemas amb el Shakespeare:

L’estudi ens confirma que després de 32 setmanes, el grup d’alumnes escaquistesva obtener millors resultats en les proves de creativitat. Entre les aptituds + desenvolupades hi ha la origininalitat.

Una imatge del darrer campionat del món que com sabeu va guanyar el jove Carlsen… curiós la manera de concentrar-se del Carlsen, però va guanyar de manera convincent al Gran Mestre Hindú.

  • 6 .- Democràtic i Solidari

Mira que hi han jocs i jocs… però potser será difícil trovar un joc o escport que fomenti + la igualtat d’oportunitats que l’escacs.

Al contrari dels grans esports de competició: futbol, bàsquet, atletisme… els nois d’ambdòs sexes tenen les mateixes oportunitats. tampoc distingeix alts-baixos, prims-pesants, religions, clases socials, idees polítiques… fins i tot els alumnes poden guanyar als profes, i un invident a un vident… en qualsevol altre esport seria inviable.

  • 7.- Facilita l’aparició de Nens amb Altes Capacitats

Penso que “ser un nen prodigi” no és necesàriament una bona cosa… però si que és important la seva detecció primarenca, que ben segur serà la millor manera per a poder-lo ajudar i que la seva vida sigui profitosa i feliç. Altra cosa és quan un alumne mostra altes capacitats i és “tutoritzat” correctament.

Els escacs, la música i les mates són les 3 activitats que han generat + nens prodigis en tota la història documentada.

Molt interessant el documental “La dama de l’escacs” del cineasta Agustí Mezquida… ens recorda de manera cinematográfica que per la majoria de persones per ser novel·lista i/o artista cal haver viscut unes experiències… però un nen de 7 anys pot ser un geni sense cap necessitat d’haver “viscut”.

Gaudim del clip promocional del documental citat:

  • 8.-  És molt Barat

    Podem fabricar un tauler i les peces amb materials ben diveros i ben baratets… en paper, “miga de pa”, fullolla retallada…

  • Poder disposar de taules i peces d’escacs a les escoles és molt barat i gairebé no té desgat, i si se sap cuidar no s’ha de reposar gaire.

  • L’economia de l’escacs arriba fins i tot a la xarxa d’Internet, amb una bona connexió es poden jugar partides en directe… hi ha un grapat de portals que ens poden ajudar.

  • Si disposem de + €uros podem comprar diferents jocs d’escacs virtuals.

  • Si tenim paciència i il·lusió podem veure jugade de grans mestres que ens ensenyaran un camí a seguir.

  • Fins i tot, la FEDA, la “Federación Española de Ajedrez” ha posat en marxa un programa de formació per a docents i escoles disponible a baix cost.

Fem una ullada a la seva web,

http://www.feda.org/web/

Si algún blocaire vol ser monitor d’escacs i/o ha de millorar els seus coneixements…

http://moodle.federacionespanoladeajedrez.info/

Si vols pots fer una ullada al link que et proposem i podràs baixar-te de manera gratuïta algún programa que t’ajudarà amb l’escas i amb el suport de l’ordinador,

http://www.softonic.com/s/para-jugar-ajedrez

Si vol aprendre a moure una mica les peces… i disposes de mitja horeta,

Bé ara ja estem en condicons de practicar els escacs.

Salut i a reconectar!

Llorenç i equip Espai 31

2 thoughts on “ESCACS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *