Monthly Archives: April 2014

MARÇ: PRIMAVERA

Poc a poc el curs ha anat avançant, anem deixant el fred i el mal temps enrera, i les flors comencen a venir a fer-nos companyia.

A estones hem anat explicant que hi ha la primavera astronómica que entra quan els astrònoms calculen que el dia i la nit té la mateixa durada, EQUINOCCI  de PRIMAVERA. I la primavera, com el bon temps que esdevé una estació alegre i vestida de colors.

Vam tenir ocasió d’explicar la primavera segons els nostres avantpassats clàssics de Grècia…

diptic PRIMAVERA

I pel que fa a l’explicació astronòmica, podem recordar un clip multimèdia on ens ho explica molt bé,

També els vam recordar una mica aspectes més mundans com els signes astrològics de la primavera degut a la situació de les estrelles al cel:

ELS CELS DE PRIMAVERA

Aquest mes de març el taller artístic va gira al voltant de pintar flors que ara ens acompanyen al passadís

IMGP4299

i confeccionar diverses vidrieres amb alumnes + grans en equip.

IMGP4329 IMGP4330 IMGP4331

Com a corol·lari tenim un grapat ampli de frases fetes sobre la primavera, per si algún blocaire les vol treballar:

    1. A la primavera, no hi fa filera; a l’estiu, el filar no diu; per la tardor, no hi ha filó, i a l’hivern, el fred sorprèn
    2. Aigua de primavera, si no és torrencial, omple la panera
    3. Al llit tot l’any és primavera
    4. Alegre com una primavera
    5. Anar de cara a la primavera
    6. Arròs de primavera, per l’herba és fem
    7. Bella Candelera, lletja primavera
    8. Bou de tardor, cavall de primavera
    9. Còlics d’hivern, refredats d’estiu i febres de primavera, la mort darrera
    10. El bou, de tardor, i el cavall, de primavera
    11. El despertar de la primavera
    12. El dia de la Candelera sabrem si la primavera serà lletja o bella
    13. El mal hivern, de la primavera fa govern
    14. Estar a la primavera de la vida
    15. Falsa primavera enganya al bestiar
    16. Flor en abundor a la primavera, bona tardor ens espera
    17. Flors de tardor, plors de primavera
    18. Hivern fred, primavera regalada
    19. Hivern rigorós, primavera de gos
    20. L’Encarnació tronera, allunya quaranta dies la primavera
    21. L’hivern dóna les cartes i la primavera fa el joc (o les juga)
    22. La primavera la sang altera
    23. La tardor és la primavera de l’hivern
    24. Mal hivern, primavera d’infern
    25. Març, falsa primavera que enganya el bestiar
    26. Molta flor de primavera, bona tardor espera
    27. Nadal nevat, primavera regalada
    28. No acaba la primavera sense que hi hagi cloquera
    29. No et fiïs del cant de la griva ni a l’hivern ni a l’estiu, sinó a la primavera, que ella vol fer el niu
    30. Oreneta arribada, primavera començada
    31. Oreneta aviat, la primavera ha arribat
    32. Oreneta primerenca, primavera calorenca
    33. Pasqua nevada, primavera gemmada
    34. Per la dona malfeinera a la primavera no hi ha filera; a l’estiu el filar no diu; a la tardor no hi ha filor; i a l’hivern el fred sorprèn
    35. Per la primavera, pastor, no deixis la capa ni la berena
    36. Per la primavera, res no és com era
    37. Per Sant Joan arribat, la primavera ha passat
    38. Per Sant Joan i Sant Pere, adéu primavera
    39. Pluja de primavera no ha passat per mal temps
    40. Primavera arribada, ovella esquilada
    41. Primavera tardana fa créixer el blat a la sala
    42. Quan arriba el noguerol, primavera, si Déu vol
    43. Quan fa dissabte la formiga, a venir la primavera no triga
    44. Quan la primavera arriba, l’ovella esquila
    45. Qui treballa a la primavera, prepara un bon estiu
    46. Sant Antoni ha arribat, la primavera ha passat
    47. Sant Joan arribat, la primavera ha passat
    48. Sant Joan i Sant Pere, adéu, primavera!
    49. Si l’Encarnació és tronera, s’allunya quaranta dies la primavera
    50. Si l’hivern primavereja, la primavera hiverneja
    51. Si trona per la Mare de Déu de Març, la primavera és freda
    52. Sigui xollat el ramat, quan la primavera ha entrat
    53. Tramuntana de primavera, pluja al darrera
    54. Una cuca no fa estiu ni una flor fa primavera
    55. Una falsa primavera enganya el bestiar
    56. Una flor no fa estiu, ni dues primavera
    57. Una flor no fa primavera
    58. Una flor no fa primavera, ni dues estiu
    59. Una mosca no fa primavera, ni dues estiu
    60. Una oreneta no fa estiu, ni dues primavera
    61. Una oronella (o vinjolita) no fa estiu, ni dues primavera
    62. Xaloc és calent; llebeig més; tramuntana, pluja; seca el terral i a l’hivern i primavera gela el mestral

Encara vam tenir temps perquè la Montse i la Beth ens fessin cantar: “Volo ben alt”

 

FEBRER: CARNAVAL

A l’ESPAI 31 anem fent les tasques educatives que les diferents agendes dels alumnes indiquen i si el temps ho permet anem aprofundim en el tema propi de cada mes.

El febrero, aquest any, era temps de CARNAVAL.

A Girona no hi ha gaire tradició de celebrar el Carnaval com es fa als pobles de la costa, però tot i el poc costum i el poc temps vam parlar una mica d’aquesta tradició i vam destinar el taller mensual de pintura a fer pintures sobre Carnaval i diferents caretes pels alumnes.

CARONES

Malauradament el mes de febrer és el + curt de l’any i el temps no ens va permetre poder gaudir una mica + de la disbauxa pròpia del sr. Carnestoltes.

carnestoltes14

GENER: DIADA PER LA PAU

Al voltant del 30 de gener, aniversari de la mort de GANDHI, se celebra una jornada per la PAU, nosaltres al llarg del mes de gener vam anar treballant:

  • NO VIOLÈNCIA – PAU
  • Biografia de GANDHI
  • Els VALORS en la vida de GANDHI
  • Preparació de la DIADA al barri: murals, ocellets papiroflexia, resum per explicar la seva vida i obra.

Per la biografia podem rellegir:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Mohandas_Gandhi

També el llibre:

Dissenys per motivar els dibuixos dels alumnes:

GANDHI làmina GANDHI dibuixos PAU DIBUIX 3 GANDHI DIBUIX 2 GANDHI SILUETA GANDHI

També model de papiroflexia:

COLOM PAPER

Per a poder explicar la seva vida i obra, entre tots van preparar unes làmines i una explicació per a comentar davant de tots els assistents:

IMGP4301

També van assajar un parell de cançons amb la Beth

100_8638

Podem escoltar “IMAGINE” amb subtítols en català…

Pels alumnes, famílies i seguidors de l’ESPAI 31 us posem un grapat d’imatges d’aquesta entranyable jornada:

100_8604 100_8605 100_8606 100_8607 100_8611 100_8612 100_8613 100_8614 100_8615 100_8616 100_8617 100_8618 100_8619 100_8621 100_8622 100_8623 100_8625 100_8627 100_8628 100_8629 100_8630 100_8631 100_8632 100_8633 100_8634 100_8635 100_8636 100_8637 100_8638 100_8639 100_8640

Lectura d’un poema de la JOANA RASPALL

100_8641 100_8642 100_8643

Tot jusnts vam cantar “EL MÓN SERIA” acompanyats amb la Beth i la seva guitarra:

100_8644 100_8645 100_8646 100_8647 100_8648 100_8649 100_8650 100_8651 100_8652 100_8653 100_8654 100_8655 100_8656 100_8657 100_8658 100_8659 100_8660

Poc a poc el capvespre… i uns núvols es van voler afegir a la diada, vam haver d’entrar a la parroquia i seguir dins:

100_8661 100_8665 100_8666 100_8667

Just a l’acabar d’explicar la vida i obra de Gandhi a càrrec de diversos alumnes… Ep! havíem convidat al Mahatma Gandhi i aquest fidel a la tradició… va venir a compartir una estona amb tots nosaltres… i com era d’esperar va tenir algun “petit problema” per adreçar-nos un missatge de PAU que havia preparat… la Pataliua , en nom seu, el va llegir… però després es va recuperar i va poder explicar-nos la seva vida i obra amb imatges i filmacions originals.

100_8668 100_8669 100_8670 100_8671 100_8672 100_8673 100_8674 100_8675 100_8676 100_8677 100_8678 100_8679 100_8680 100_8681 100_8682 100_8683 100_8684 100_8685 100_8686 100_8687 100_8691 100_8692 100_8694 100_8695 100_8696 100_8697 100_8699 100_8700 100_8701 100_8702 100_8703 100_8704 100_8705 100_8706 100_8707 100_8708 100_8709 100_8710 100_8711 100_8712 100_8715 100_8716 100_8717 100_8720 100_8721 100_8722 100_8723 100_8724 100_8725

Vam acabar guardant un minut de silenci per la PAU del MÓN i escoltant “EL COR DELS ESCLAUS” del “Nabucco. Va pensiero”

Poc a poc la gent es va anar acomiadant entre petons, abraçades, encaixades de mans i benediccions a càrrec de Gandhi

La major part dels assistents va ser obsequiats amb una ocell de papiroflèxia, taller dirigirt pel voluntari Miquel.

programa PAU

 

EL PERSONAL ADULT

 

El projecte “ESPAI 31” és una mena d’UTOPIA… que poc a poc es va fent realitat gràcies al VOLUNTARIAT.

Anirem presentant el diferent personal adult:

1- MARTÍ ALFARÀS.

IMGP4315 P1160994 IMGP4298 P1170012 P1170024 P1170173

En Martí és un voluntari que va començar per ajudar als grans i quan va veure les necessitats i les ganes d’aprendre dels de primària, s’hi va quedar… ara ve cada dia i ajuda a primària i secundària. Químic de professió.

2- FINA BURSET.

P1170246

La Fina, voluntària, inicialment pels petits, Infantil i Cicle Inicial participa 2-3 dies segons la seva agenda perquè col·labora amb la Fundació “Mas Casadevall”.  Si veu feina amb els de Secundària sempre disposada a donar una mà sense mirar el rellotge. Mestre de professió.

3- LLORENÇ CARRERAS.

P1170092 P1170016

En Llorenç coordina conjuntament amb la Montse. Treballa cada dia amb els més diversos… Infantil, Primària, Secundària, Post Escolar… logística, informàtica, disseny… i maneja la màquina de fer fotos. Mestre de professió i ara dinamitzador cultural i periodista lliure.

4- ADELINA CLAPÉS.

P1170019 P1170038 P1170014 IMGP4297

L’Adelina, voluntària, ajuda al sector dels grans de Primària dels 3 dies que ve. Els de 4rt. i 6è. I quan els de Secundària col·lapsen al personal s’hi afegeix. Mestra i Membre dels Equips d’Ajuda PsicoPedagògica a les escoles.

5- PERE DOMÈNECH.

100_8628

En Pere és el consiliari i patró del grup… estem en contacte per correu@, per telefonet, pel Facebook…  ens visita sempre que té algún moment de calma… i ens ajuda molt amb la seva agenda plena de bons contactes.

6- JOSEP GORRAIZ.

P1160995 P1160996 P1170030 P1170035

En Josep, voluntari, participa 2 dies és el responsable de l’anglès pels de Secundària. Els seus alumnes sovint ens donen bones notícies, ara l’anglès ja no se’ls fa tant estrany. Veterinari de professió (manescal que deia el meu pare).

7- SILVANA MAGALDI.

P1170025

La Silvana, voluntària 1-2 dies segons la seva agenda. Ajuda a primària o secundària segons faci falta. Professora de Secundària de professió.

8- PAQUITA MAINEGRE.

P1170099

La Paquita, voluntària, col·labora els dilluns i ajuda a personal de Primària.

9- JOAN PERPINYÀ.

P1170046 P1170048

En Joan, voluntari, col·labora un dia amb els de Secundària… en temes de Mates, Física, Química… Enginyer de professió.

10- CLARA RUBIO.

IMGP4296 P1170062 P1170057

La Clara, voluntària, una jornada amb personal de primària. Prepara sempre feina per si algún alumne no porta cap tasca apuntada a l’agenda. Mestra d’Educació Especial de professió.

11- C. S.

La voluntària C. S., participa 1 dia amb els de primària.

12- ASSUMPCIÓ SIQUÉS.

P1170083 P1170082

L’Assumpció, voluntària, col·labora un dia amb els menuts, forma part de l’equip de la Montse. Es diverteix com un nen i diu que aprén moltes coses.

13- ANNA Mª SUBIRÓS.

P1170175 P1170174

L’Anna, voluntària, va venir a fer una ullada un bon dia, i s’ha quedat… col·labora 3 dies i si fa falta fa hores extres quan hi ha treballs manuals per completar. S’ho passa d’allò més bé amb l’equip de la Montse i els diferents elements que fa llegir.

14- MONTSE VALENTÍ.

P1170214 100_8623 100_8649

La Montse, coordinadora, cada dia dia col·labora i amb els seus cants i marxa anima l’espai amb diferents propostes escolars. S’inventa moments de ciència, treballas plàstics, lliçons dels temes + inversemblants i encara li queda temps per convidar al personal a fer un most. Ajuda a realizar la utopia que ens permet seguir endavant. Mestra i Psicòloga de professió.

15- ESTHER

P1170310

L’Ester, voluntària, col·labora 2 dies amb l’equip d’Infantil i Cicle Inicial amb la Montse i altres companyes esmentades. Li agrada fer qualsevol cosa. Encara li queda temps per emportar-se un grapat de papers relacionats i convertir-los en un taló amb diners per a poder seguir comprant + material per a tots.

16- CARLES LLORET.

IMGP4311

En Carles, voluntari, és “Telecos” i com que ha arribat el darrer del grup, els 3 dies que col·labora ajuda una mica als de Primària i en especial als de Secundària… fa una mica de tot: anglès, mates, física, literatura, treballs… [ja li farem la foto aviat]

També tenim col·laboradors + puntuals, així cada mes procurem fer una diada de PINTURA, 1 de POESIA/CONTES i 1 de MÚSICA.

17- LLUÍS BOSCH MARTÍ

P1170105

En Lluís BM, voluntari artista, col·labora 1 dia al mes i si cal 2 per a completar els treballs. Apareix el dilluns que hem concertat i pintem una mica tots sota la seva batuta. Tenim el local envoltat d’obres col·lectives dirigides per ell. Pintor artístic i periodista d’opinió, de professió. També dinamitzador cultural i activista social.

18- LOURDES MACAU.

100_8640 P1170214

La Lourdes, voluntària, va començar per 1 dia mensual com a poetessa… però al compartir aquestes jornades amb el grup i veure les necessitats, ha acabat col·laborant cada quinze dies amb una jornada amb el grup Post Escolar, sense deixar de venir amb els poemes i els contes.

19- BETH RIERA.

100_8638 P1170216

La Beth, voluntària artística, col·labora cada mes en els aspectes musicals. Porta la guitarra i sovint la lletra de les cançons  amb fulls impresos per ella mateixa. É s la nostra “Joan Baez”

Encara tenim d’altres col·laboradors, com el cas de:

20- MIQUEL BATALLER.

P1170245

En Miquel és expert en papiroflexia… i quan va sorgir el tema de confeccionar un ocellet per la diada de la PAU, per a poder entendre l’esquema trobat a Internet ens vam haver de posar les ulleres… vaig trucar-lo i va montar un taller guapo on vam  manipular fulls de paper fins confegir unes 80 ocelles que semblaven volar.

21- CONXITA.

CONXITA

La Conxita ha començat aquest mes de “Girona Temps de flors”, participa 3 diez del voluntarietat i ajuda a fer llegar als diferents alumnes de P5 i 1r. Mestra de professió.

22- ANTONI .

filòleg

 

23- ESTEVE .


 

A totes i tots ells els agraïm la seva bona predisposició i bon fer perquè ESPAI 31 sigui un punt de trobada educatiu sense deixar de ser una família amb els valors que això comporta.